L’ajust escolar del curs 2015-2016 continua l’espoli educatiu a la classe treballadora

LES POLÍTIQUES AUSTERICIDES NEOLIBERALS de reducció de la inversió pública i de retallades en els serveis públics s’apliquen any rere any a l’educació valenciana amb les propostes d’arranjament escolar que l’Administració educativa imposa.

Els criteris economicistes i el districte únic afavoreixen la segregació de l’alumnat

 

Els criteris amb els quals es fa l’arranjament escolar són l’augment del nombre d’alumnes per aula a totes les etapes educatives i l’establiment d’un districte únic per a la matriculació de l’alumnat nou.

L’augment d’alumnes per aula prové d’una interpretació interessadament economicista del RDL 14/2012 que establia que si no s’incorporava més professorat nou, es podria augmentar el nombre d’alumnes per aula màxim en un 20%. La Conselleria d’Educació no l’ha aplicat mai en aquest sentit i, des de bon començament ha aprofitat la mesura excepcional per manca de professorat com una manera d’eliminar aules públiques, fins i tot allí on no mancava professorat sinó que aquest s’havia de desplaçar.

Però l’aplicació dràstica d’aquesta retallada entropessava amb la dificultat de redistribuir l’alumnat per sobre del seu dret a l’escolarització dins de la seua zona escolar. Per tindre les mans lliures a l’hora de desplaçar l’alumnat, el Govern valencià ha seguit la política de districte únic que significa eliminar l’obligació de l’Administració d’oferir una plaça educativa dins de la zona escolar on viu l’alumnat.

Amb l’eliminació de l’obligació legal per a l’Administració les famílies perden un dret, com sol passar amb l’aplicació de les doctrines neoliberals imposades per la classe econòmicament dominant; el dret a l’educació dels seus fills independentment dels recursos de mobilitat dels quals disposen. Ara, solament qui tinga possibilitat de pagar desplaçaments i menjadors, cada colp amb menys beques i ajudes, podrà escollir escola.

L’ajust escolar per al curs vinent manté nivells de retallades que vénen des de 2012 quan començaren les retallades. Pel que fa a les dades concretes, hi ha 65 unitats tancades, mentre que se n’habiliten 258. Val a dir que una unitat habilitada és una resposta merament provisional, no se consolida en el sistema i per tant amb la supressió d’unitats es perden línies i en alguns casos col·legis, que no es recuperen de manera estructural sinó provisional i només per al curs vinent.

La resposta a aquestes retallades solament pot ser forta si parteix de la unitat d’acció de la comunitat educativa. Les conseqüències d’aquestes pràctiques del Partit Popular s’agreugen perquè els seus governs municipals aprofiten també per adscriure les escoles a determinats instituts sense respectar la proximitat al col·legi d’eixida ni criteris de sostenibilitat de la xarxa pública; sinó al contrari, com també busca la LOMCE, potenciar la selecció social de l’alumnat i separar els centres i la ciutadania d’acord amb els seus resultats acadèmics.

Contra aquestes imposicions solament són efectives les respostes de consens de tota la comunitat educativa en defensa del dret a l’educació. Per això, la FE CCOO PV continuarem la lluita units amb la comunitat educativa i instarem al proper govern que nasca de les eleccions de maig, a realitzar un nou arranjament escolar extraordinari en el mes de juliol per a revertir les retallades del curs que ve. Si va ser possible un ajust per a retallar en juliol de 2012, ha de ser possible un en juliol de 2015 per a revertir-lo.

Etiquetas:

Escribir comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Autoría