Es tracta, entre d’altres, de fer una reflexió col·lectiva per adaptar la forma en què ens organitzem a les possibilitats que ens ofereixen les noves tecnologies i avançar cap a una cultura política articulada al voltant de la participació de l’afiliació.
Per primera vegada a les CCOO del PV i de cara a un procés congressual, s’ha fet una experiència de participació, en la que tota la afiliació d’Ensenyament ha tingut la oportunitat d’aportar, debatre i donar el seu suport al projecte polític i sindical per als propers quatre anys. I la forma de fer-ho ha estat totalment oberta, es a dir, ha estat obert a la participació tant de persones afiliades i no afiliades.
El procés ha constat de tres fases, mitjançant les quals s’ha pretès el màxim de participació possible. Una primera fase, on se li proposava a totes les persones afiliades que presentaren un projecte d’acció. Una segona fase de debat obert en la web, on s’han debatut les propostes que han arribat, fent extensiu aquest debat no sols a les persones afiliades, sinó a persones que, tenint voluntat d’aportar al projecte de la Fed. D’Ensenyament de CCOO, no ho estaven. I per últim una fase de votació en línia i presencial per tal de mostrar quin és el recolzament que tenen els projectes i les visions proposades.
Un procés, que sense ser vinculant, donat que no pretén ni solapar ni substituir el procés congressual, obre un camí per aprofundir la democràcia interna i possibilitar una major participació de les persones afiliades al desenvolupament polític i sindical de la federació.
Es tracta en d’avançar, fent passos ferms, per introduir elements d’una cultura política basada en la participació, ja que les noves tecnologies ens permeten aprofundir en matèria democràtica i mantenir els mateixos nivells d’operativitat i efectivitat política i sindical.
El model polític de representació posseeix una gran força sobre el participatiu: dóna més llibertat als representants, posseeix un halo públic, comporta una idea de pluralitat i democràcia,…Però és el paradigma de la participació el definitori per al sindicat: Poden existir sindicats sense participació electoral i sense representativitat, però no que renuncien a l’afiliació, a la mobilització i a la participació en general.
La participació no ha sigut mai un element allunyat de la nostra història i la nostra definició. Ara toca per tant, actualitzar aquesta aposta radical per la participació des de la realitat actual de la classe treballadora (que no és la dels anys 70 en lluita per la democràcia, ni la dels anys 90 en la bombolla econòmica). Pensem que el sector educatiu està en una bona posició per avançar en aquest nou paradigma de la participació sindical, perque és dels sectors laborals amb més facilitat a les noves tecnologies i amb un major contacte amb la gent jove.
En aquests moments, les CCOO a l’ensenyament valencià estem a la avantguarda de la transparència i la participació: cap altre sindicat en el nostre àmbit té publicades les seues dades econòmiques i d’afiliació. Tot i així, encara estem lluny de les demandes ciutadanes i de la pràctica de molts moviments socials
Al costat del nostre compromís en la recerca de solucions concretes als problemes concrets dels treballadors i treballadores de l’ensenyament, també és el moment perquè les organitzacions sindicals incorporem entre les nostres prioritats canviar l’educació i revertir retallades des de la participació de les persones directament implicades. Construir, des de l’afiliació massiva i amb nous instruments de representación, nous compromisos de diàleg i participació. En conclusió, iniciar una nova etapa més oberta i més pròpia del Segle XXI.