Dir “traspàs a Educació o res” com si anara la solució de tots els problemes laborals, oferint “la terra promesa”, no és ser conseqüent amb la realitat d’uns col·lectius que dia a dia i amb el seu esforç personal porten avant una tasca poc reconeguda i que els exposa a riscos tan físics com psicosocials en patir les incoherències de l’organització en els seus llocs de treball.
Com a sindicat de classe treballadora i confederal, sabem que la millora de les condicions laborals ha de passar per una negociació col·lectiva, per la coordinació de les parts, les voluntats de les quals transcendeixen a uns col·lectius, diferents entre si, però amb característiques comunes.
El punt comú entre educadores/es d’educació especial, fisioterapeutes, treballadors socials, educadores/es d’educació infantil, i el personal de les escoles infantils de 1r cicle és la pertinença a dues conselleries, de manera orgànica i administrativa a Funció Pública i de manera funcional a la Conselleria Educació.
En ser personal al servei del Consell la normativa que regula les condicions de treball, l’horari, el calendari, les funcions, els permisos… les estableix Funció Pública mentre que en estar a la disposició de la C. d’Educació, s’estableixen diferències pel que fa a la resta de personal que presta serveis en el mateix centre educatiu.
Per aquesta raó la FE CCOO PV insistim en la prioritat de negociar, i acordar uns criteris bàsics que milloren condicions laborals i organitzatives coherents amb les necessitats del servei en els centres, alhora que respecte els seus drets laborals, no centrant únicament la nostra reivindicació en el traspàs d’aquest personal a la Conselleria d’Educació, per ser aquest, un procés complex que ha de realitzar-se a través del Consell de la Generalitat.
Les negociacions dutes a terme entre Educació, Administració pública i sindicats finalitzades pel juliol de 2014, es van concretar en uns criteris bàsics establits a través de les instruccions de la Direcció General d’Educació quant a distribució horària del personal no docent, però la situació actual és l’incompliment de les direccions territorials d’Educació ja que no les estan aplicant, imposant una distribució horària proposada per la direcció dels centres, i supervisada per la inspecció educativa corresponent.
Es degrada un procés de negociació col·lectiva, no es respecten els drets dels treballadors i de les treballadores i empitjoren les seues condicions laborals. De manera unilateral preval el lloc de treball “segons necessitats del servei” i el criteri de la direcció del centre.
No podem tornar al segle XIX, on cada treballador/a havia de pactar les seues condicions laborals amb el patró o el capatàs.
Des de la FE CCOO PV advoquem per la responsabilitat i compliment d’acords entre Administració pública, Educació i els sindicats de la Mesa, per a aconseguir la racionalitat en l’organització de calendari, d’horari i de funcions del PSEC dins de les necessitats de servei dels centres de treball de la Conselleria d’Educació.
La FE CCOO PV no pretén fer-se la important, oferint la màxima i tocar la fibra emocional. Volem acords plausibles, quotes de drets laborals dignes en cada col·lectiu, millores salarials, mobilitat vertical i horitzontal, i millora d’ocupació per a treballadores i treballadors.
La FE CCOO PV som un sindicat responsable, amb consciència de classe treballadora i sabem que els drets laborals és una lluita històrica, que comporta pactes i acords reals, i no quimeres.
L’acció sindical i les negociacions laborals no les fem amb els criteris de Groucho Marx: “Aquests són els meus principis, si no li agraden tinc uns altres”.
No pretenem dir a cadascú allò que vol sentir, considerem que “el moviment es demostra caminant”. (Diògenes).