Creant ciutadania compromesa amb els problemes globals

SI TENS INTERÉS EN EL PROGRAMA INTERACTUEM A L’ESCOLA, la proposta d’educació per al desenvolupament de Pau i Solidaritat dirigida a educació infantil, primària, secundària, cicles formatius i formació de persones adultes, visita la nostra web www.interactuem.org o contacta amb nosaltres en c/ Convent Carmelites, núm. 1 de València. Telèfon 963 392 646. pauisolidaritat@pv.ccoo.es.

Parlar de desenvolupament no és parlar només d’ajuda o de cooperació i, menys encara, de caritat. És entendre que viure en un món més just implica aconseguir el respecte dels drets de totes les persones, tant en el Nord com en el Sud; per això a Pau i Solidaritat treballem per una cooperació internacional al desenvolupament transformadora, que construïsca nous models on les persones siguen una prioritat.

Acompanyem i donem suport a organitzacions sindicals i socials del Perú, Guatemala, El Salvador, Nicaragua i Chiapas (Mèxic) en els seus processos de desenvolupament, de lluita i de reivindicació; amb elles compartim objectius i formes de treball tant per a actuar en els seus països com per a posicionar-nos en el nostre.

Però aquest treball es queda coix si no promovem que la societat civil valenciana participe i s’implique en la resolució dels problemes globals de desenvolupament. Ser conscients que tenim a veure amb el que succeeix en el món ha sigut un dels motors de l’acció de Pau i Solidaritat mentre que comporta assumir que podem i que cal canviar-ho.

Per aquest motiu duguem a terme programes d’educació per al desenvolupament i de sensibilització que pretenen que la ciutadania valenciana comprenga les causes de l’empobriment d’amplis sectors socials perquè, des d’aquest coneixement significatiu, participe en la defensa d’unes condicions de vida i de treball dignes per a totes les persones.

Des de Pau i Solidaritat entenem l’Educació per al Desenvolupament (ED) com un model teòric i pràctic transformador, que afavoreix una presa de consciència individual i col·lectiva, que genera organització social i afavoreix el treball en xarxa amb altres organitzacions. La nostra pràctica en educació formal cerca dinamitzar en els centres escolars el debat sobre el model de desenvolupament humà, i ofereix al professorat instruments d’educació global i emancipadora per a involucrar-lo en la transversalització de la ED en la seua pràctica educativa.

El fet d’involucrar al professorat implica el treball conjunt amb la Federació d’Ensenyament de CCOO PV. El nostre treball s’inicia formalment el 1997 amb la posada en marxa en l’àmbit del PV del projecte estatal El nostre Món és un Projecte Solidari. Aquest projecte dóna pas a la primera campanya de ED en el curs escolar 1999-2000 dirigida a educació secundària, anomenada Actua, que va representar la creació d’un grup de treball de docents de secundària que ens assessoraria en l’elaboració dels diferents materials utilitzats en els successius projectes “Mou-te” i “Mou-te en drets” per a secundària que realitzem des del curs escolar 2001-2002.

Paral·lelament a aquest procés, l’any 1999 i a través de la Federació d’Ensenyament del PV vam fer una crida a l’afiliació per a participar en unes brigades educatives a Nicaragua que consistien en un intercanvi d’experiències en pràctiques educatives entre docents nicaragüencs i espanyols. Aquestes brigades educatives van donar lloc al SEMINARI de COOPERACIÓ i EDUCACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT de Pau i Solidaritat integrat per docents d’educació infantil, primària i secundària, que és clau en la definició dels projectes de ED de la Fundació, de l’estratègia d’intervenció dels projectes, d’elaboració de materials i de formació del professorat.

El seu treball es va concretar amb la definició l’any 2004 del projecte UNA ALTRA INFÀNCIA EN AQUEST MÓN adreçat a educació infantil i primària. Com elles mateixes defineixen: “…després d’haver conviscut amb mestres, xiquets i xiquetes a Amèrica Central, ens plantegem la necessitat de compartir les nostres vivències amb el professorat i l’alumnat del nostre país, amb la finalitat de reflexionar conjuntament sobre la realitat social d’altres xiquets i xiquetes i intentar crear noves formes de pensar i entendre altres realitats”.

Aquest Seminari actiu durant tots aquests anys és fonamental per a les accions de Pau i Solidaritat doncs ens permet aportar uns materials adequats per als diferents nivells educatius perquè:

  • Han sigut elaborats per docents en actiu i són provats i validats prèviament a ser editats i oferts als centres educatius.
  • Són innovadors i s’actualitzen a mesura que es posen en pràctica, ja que l’acompanyament es realitza amb el professorat que els utilitza.
  • Estan adaptats als diferents nivells educatius en els quals intervenim (ja siga en infantil, primària, secundària, formació professional i educació de persones adultes) i adaptats a les necessitats plantejades pel professorat.
  • Parteixen d’una concepció global, interdisciplinària i transversal.

La proposta metodològica en els nostres projectes es basa en:

  1. Un curs de formació de professorat, cursos de formació organitzats conjuntament amb la Federació d’Ensenyament.
  2. Continua amb l’acció en centres on realitzem reunions de formació amb el professorat dels claustres perquè coneguen com posar en pràctica els materials amb el seu alumnat.
  3. Presentem diferents materials innovadors que els proporcionem als docents i les docents: exposicions, audiovisuals, jocs en línia, animacions, etc.
  4. I finalment, donem a les persones docents un seguiment i acompanyament en la introducció de la ED en el centre, i avaluem cada acció per a incorporar els suggeriments del professorat en noves intervencions.

Etiquetas:

Escribir comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Autoría