Des del sindicalisme participatiu entenem que la ciutadania està demandant que també els moviments socials mateixos i el sindicalisme fem passos endavant per aprofundir en la transparència de la presa de decisions.
Una de les mesures clau que la FE CCOO PV ha decidit aprofundir i impulsar des de fa ja mesos és el de les consultes a treballadors i treballadores pel que fa a qüestions que els hi incumbeixen directament, i sobre les quals el sindicat pot incidir.
La consulta en línia és una pràctica habitual des de fa, almenys, un parell d’anys quan les organitzacions socials i ciutadanes les van començar a utilitzar assíduament. Els acords del nostre Consell Federal de “transparència, participació i proximitat” del 7 de febrer de 2015 han formalitzat el suport i l’impuls a aquesta aposta. Va ser precisament en aquest Consell on es va aprovar fer públics els nostres comptes i l’estat de la nostra afiliació com ja feia la nostra organització sindical en l’àmbit confederal.
Per un sindicalisme participatiu
La participació, la consulta i el debat assembleari no són patrimoni d’una sola organització ni d’un sol moviment. Seria injust si, la nostra organització o qualsevol altra, la volguérem reivindicar en exclusiva. Faríem un flac favor a la ciutadania organitzada si l’atribuírem a un sol grup o col·lectiu. La història del moviment obrer està farcida d’experiències diverses de participació social, lluita i protagonisme del poble. També multitud d’organitzacions populars i moviments socials (feministes, veïnals, ecologistes, pacifistes,…) s’han format i han practicat la democràcia directa i participativa. Des del naixement de les organitzacions obreres a principis del segle passat, passant per les lluites de la transició, fins a les revoltes del 15M i les marees educatives de la nostra recent història social, l’assemblea ha sigut el lloc privilegiat de debat, consulta i presa de decisions.
Actualment, el repte precisament consisteix a concretar i desenvolupar la participació ací i ara: en les comunitats educatives, entre els treballadors i les treballadores de l’ensenyament i també en el sindicat. Que no es quede en mera retòrica o maquillatge, sinó que siga real alhora que útil en la defensa dels nostres interessos. Que utilitze els mètodes i eines actuals i que ens permeten aprofundir en democràcia i agilitzar la presa de decisions amb consultes àmplies.
Algunes de les eines que ja utilitzem són: assemblees en els centres de treball (col·legi, institut o centre educatiu), assemblees en el sindicat amb diversos col·lectius en conflicte, grups de treball, fòrums de discussió en línia i consultes telemàtiques entre d’altres. Hem d’entendre que aquests mitjans no condicionen la nostra organització i els nostres òrgans democràtics sinó que, al contrari, els reforcen.
Algunes de les consultes de l’últim curs
Algunes de les consultes en línia i presencials que hem fet en els últims mesos i en les quals han participat centenars de docents, educadors i educadores:
- Novembre de 2014: pel que fa a les nostres propostes laborals i educatives en vista a les eleccions sindicals: consulta en línia organitzada en tres blocs (laboral, educativa i social) combinades amb tres assemblees en les seus del sindicat (Alacant, Castelló i València), i amb entrevistes a partits polítics.
- Febrer 2015: Consulta “recuperem l’educació”. Propostes als partits polítics que es presentaven a les eleccions municipals i autonòmiques de maig. Per a debatre i impulsar amb organitzacions socials i polítiques la necessitat del canvi educatiu.
- Març 2015: Consulta sobre condicions laborals del professorat interí. Amb un formulari molt extens dirigit al professorat interí afiliat al sindicat. En paral·lel, 14 assemblees presencials complementàries.
- Abril 2015: Sobre currículum de secundària. Consulta puntual sobre els decrets de currículum dirigida específicament a professorat de secundària. Molt alta participació.
- Maig de 2015: Sobre ROF d’ISEA. Per consultar els nostres afiliats i afiliades d’ensenyaments artístics sobre el decret que regula el funcionament dels seus centres educatius durant el procés de negociació amb l’administració. Combinat també amb assemblees.
- Setembre 2015: Valoració d’incidències dels centres educatius l’inici de curs 2015/16.
- Octubre de 2015: Durant la negociació de l’addenda a l’acord de professorat interí, es van realitzar dues consultes en línia al llarg del procés de negociació i es van realitzar diverses assemblees al llarg del país.