Per què consultar la gent?

ÉS VERITAT QUE VIVIM UNS TEMPS en els quals no ens consulten sobre molts temes que afecten directament les nostres vides: per què consultar els docents, els pares i les mares, sobre lleis educatives com la LOMCE? Per què consultar els valencians i les valencianes sobre el tancament de la seua televisió pública RTVV? Per què consultar la ciutadania sobre la reforma de la Constitució? Preguntes d’aquest tipus ens hem estat fent durant aquests anys de retallades mentre la ciutadania exigia en els carrers que pararen les retallades i que es posara la democràcia i l’economia al servei de les persones i no al servei dels bancs.

Des del sindicalisme participatiu entenem que la ciutadania està demandant que també els moviments socials mateixos i el sindicalisme fem passos endavant per aprofundir en la transparència de la presa de decisions.
Una de les mesures clau que la FE CCOO PV ha decidit aprofundir i impulsar des de fa ja mesos és el de les consultes a treballadors i treballadores pel que fa a qüestions que els hi incumbeixen directament, i sobre les quals el sindicat pot incidir.

La consulta en línia és una pràctica habitual des de fa, almenys, un parell d’anys quan les organitzacions socials i ciutadanes les van començar a utilitzar assíduament. Els acords del nostre Consell Federal de “transparència, participació i proximitat” del 7 de febrer de 2015 han formalitzat el suport i l’impuls a aquesta aposta. Va ser precisament en aquest Consell on es va aprovar fer públics els nostres comptes i l’estat de la nostra afiliació com ja feia la nostra organització sindical en l’àmbit confederal.

 

Per un sindicalisme participatiu

La participació, la consulta i el debat assembleari no són patrimoni d’una sola organització ni d’un sol moviment. Seria injust si, la nostra organització o qualsevol altra, la volguérem reivindicar en exclusiva. Faríem un flac favor a la ciutadania organitzada si l’atribuírem a un sol grup o col·lectiu. La història del moviment obrer està farcida d’experiències diverses de participació social, lluita i protagonisme del poble. També multitud d’organitzacions populars i moviments socials (feministes, veïnals, ecologistes, pacifistes,…) s’han format i han practicat la democràcia directa i participativa. Des del naixement de les organitzacions obreres a principis del segle passat, passant per les lluites de la transició, fins a les revoltes del 15M i les marees educatives de la nostra recent història social, l’assemblea ha sigut el lloc privilegiat de debat, consulta i presa de decisions.
Actualment, el repte precisament consisteix a concretar i desenvolupar la participació ací i ara: en les comunitats educatives, entre els treballadors i les treballadores de l’ensenyament i també en el sindicat. Que no es quede en mera retòrica o maquillatge, sinó que siga real alhora que útil en la defensa dels nostres interessos. Que utilitze els mètodes i eines actuals i que ens permeten aprofundir en democràcia i agilitzar la presa de decisions amb consultes àmplies.
Algunes de les eines que ja utilitzem són: assemblees en els centres de treball (col·legi, institut o centre educatiu), assemblees en el sindicat amb diversos col·lectius en conflicte, grups de treball, fòrums de discussió en línia i consultes telemàtiques entre d’altres. Hem d’entendre que aquests mitjans no condicionen la nostra organització i els nostres òrgans democràtics sinó que, al contrari, els reforcen.

 

Algunes de les consultes de l’últim curs

Algunes de les consultes en línia i presencials que hem fet en els últims mesos i en les quals han participat centenars de docents, educadors i educadores:

  • Novembre de 2014: pel que fa a les nostres propostes laborals i educatives en vista a les eleccions sindicals: consulta en línia organitzada en tres blocs (laboral, educativa i social) combinades amb tres assemblees en les seus del sindicat (Alacant, Castelló i València), i amb entrevistes a partits polítics.
  • Febrer 2015: Consulta “recuperem l’educació”. Propostes als partits polítics que es presentaven a les eleccions municipals i autonòmiques de maig. Per a debatre i impulsar amb organitzacions socials i polítiques la necessitat del canvi educatiu.
  • Març 2015: Consulta sobre condicions laborals del professorat interí. Amb un formulari molt extens dirigit al professorat interí afiliat al sindicat. En paral·lel, 14 assemblees presencials complementàries.
  • Abril 2015: Sobre currículum de secundària. Consulta puntual sobre els decrets de currículum dirigida específicament a professorat de secundària. Molt alta participació.
  • Maig de 2015: Sobre ROF d’ISEA. Per consultar els nostres afiliats i afiliades d’ensenyaments artístics sobre el decret que regula el funcionament dels seus centres educatius durant el procés de negociació amb l’administració. Combinat també amb assemblees.
  • Setembre 2015: Valoració d’incidències dels centres educatius l’inici de curs 2015/16.
  • Octubre de 2015: Durant la negociació de l’addenda a l’acord de professorat interí, es van realitzar dues consultes en línia al llarg del procés de negociació i es van realitzar diverses assemblees al llarg del país.

Etiquetas:

Escribir comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Autoría